Vraag en antwoord

Psychische hulp
altijd dichtbij.

Vraag en antwoord

  • Wat gebeurt er als ik een afspraak vergeet of te laat afzeg?


    Een niet nagekomen afspraak krijgen wij niet vergoed van de verzekering. Daarom brengen wij € 50,- in rekening bij het niet of te laat afzeggen van een afspraak. Dit geldt ook voor reeds vastgelegde intakeafspraken!

    Een afspraak kan uiterlijk 2 werkdagen (48 uur) van tevoren worden geannuleerd. Annuleren doet u door te bellen naar de praktijk, buiten kantooruren spreekt u de voicemail in, of u mailt naar info@telefoontherapie.nl. Uiteraard kan er altijd snel een nieuwe afspraak worden gepland.

  • Waarom is het zo belangrijk dat de afspraak op tijd begint en eindigt?


    Het therapieproces is te vergelijken met een leerproces: het is belangrijk dat er regelmatig contact is, het liefst op vaste tijdstippen. Verder willen wij onze tarieven zo laag mogelijk houden en dit lukt ons als we een strakke planning hanteren. Daarom sturen we u voorafgaand aan iedere afspraak ook een sms ter herinnering.

  • Kan ik toch face to face-gesprekken hebben?

    Jazeker! Wij zijn een erkende groepspraktijk en ontvangen u graag op onze locatie aan de Max Euwelaan 29 te Rotterdam. De ervaring leert dat cliënten therapie over de telefoon gemakkelijk en goed vinden, zeker in combinatie met digitale ehealth programma 's. Als het toch wenselijk is dat er na de intakefase meerdere gesprekken face-to-face plaatsvinden, maken we daar graag ruimte voor.

    Bijvoorbeeld als het gewenst is dat de partner een keer mee komt op gesprek.

  • Hoe zit het met beroepsgeheim? Luistert er iemand mee?

    Alle medewerkers van Kolibrie hebben een geheimhoudingsplicht en de therapeuten van Kolibrie hebben een BIG-registratie en daarmee een beroepsgeheim. Het beroepsgeheim is altijd van kracht, ongeacht of het therapiegesprek telefonisch of in de spreekkamer plaatsvindt. Bij telefoontherapie zit de therapeut in een afgesloten kamer, om zich volledig te kunnen concentreren. Er luistert nooit iemand mee, tenzij u daar expliciet toestemming voor heeft gegeven, bijvoorbeeld bij trainingssituaties.

  • Kan ik telefoontherapie aanvragen voor iemand anders?

    Nee, de cliënt moet zichzelf aanmelden. Wel kan er een afspraak gemaakt worden voor een kosteloos adviesgesprek van 15 minuten met een psycholoog. U kunt dan bijvoorbeeld samen aan de telefoon komen om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Deze afspraak kunt u zelf online maken of telefonisch via 010-760 50 40.

  • Waarom werken jullie met vragenlijsten?


    Er zijn in ons vakgebied diverse vragenlijsten die een betrouwbaar beeld geven van hoe het met iemand gaat. Wij willen samen met de cliënt goed inventariseren wat de problemen zijn en vooral waar de kansen voor verbetering liggen. Tijdens de behandeling willen we de ontwikkelingen volgen en meten.

    De zorgverzekeraars stellen metingen door middel van vragenlijsten aan begin en eind van de therapie verplicht, om te kijken of de behandeling effect heeft gehad en ook om zorgaanbieders onderling te kunnen vergelijken op kwaliteit. Overigens wordt deze informatie versleuteld aangeleverd aan de verzekeraar, zodat de score van een vragenlijst nooit te herleiden is tot een individuele cliënt.

  • Jullie doen onderzoek en houden een dossier bij. Wat gebeurt er eigenlijk met mijn gegevens? Kan ik die zelf bekijken?


    Cliënten hebben altijd recht op inzage in hun dossier. Wij werken met het EPD (elektronisch patiënten dossier) van Medicore. Dat staat garant voor kwaliteit en veiligheid.

    Bij ons krijgt iedere cliënt die een ehealth module volgt, toegang tot een eigen webpage. Daar zet de therapeut opdrachten klaar en daar staan ook informatie, links en vragenlijsten en er kan gechat worden met de therapeut. De cliënt bepaalt zelf wie er bij zijn gegevens kan.

    De systemen waarmee wij werken zijn zo ingericht dat individuele cliëntgegevens volledig zijn afgeschermd en beveiligd.

Geen antwoord gevonden op uw vraag?